Slechts 5 procent CurieuzeNeuzen denkt dat luchtkwaliteit in eigen straat goed is

(Persbericht 27/5/2016)

Het Antwerpse luchtkwaliteitsonderzoek CurieuzeNeuzen loopt morgen ten einde. Zo’n 2.000 deelnemers leveren in het weekend hun meetset weer in. Het grootschalige citizen-scienceproject, een initiatief van de Ringland Academie, is probleemloos verlopen. Met de opvallende meetborden in de hele stad heeft het project veel interesse losgeweekt. Een tussentijdse bevraging door het Onderzoeksinstituut voor Arbeid en Samenleving (HIVA – KU Leuven) leerde dat de deelnemers uit alle lagen van de bevolking kwamen en zowel nieuwsgierig als bezorgd zijn. Slechts 5 procent schat de huidige luchtkwaliteit in de eigen straat als ‘goed’ in.

De enquête kreeg volgens Huib Huyse, die het luchtkwaliteitsonderzoek mee begeleidde vanuit HIVA, een opmerkelijk hoge respons. Niet minder dan 75 procent van de 2.000 CurieuzeNeuzen beantwoordde de vragenlijst.

Wie zijn de CurieuzeNeuzen?
Onder de deelnemers bevinden zich zowel 18-jarigen als 70-plussers. 60% was tussen 25 en 45 jaar. De meerderheid (80%) beschikt over een diploma van het hoger onderwijs, 15 procent gaf secundair onderwijs op als hoogst behaalde diploma.
45% van de deelnemers woont in familieverband met kinderen. Achter de 2.000 meetpunten schuilen veel onderzoekersSamen met hun familieleden en huisgenoten vormt dit een groep van 5.500 betrokken burgeronderzoekers. Een quote van een deelnemer:
Ik wil mijn kinderen bewust maken van het belang van de luchtkwaliteit, en het belang van onderzoek daarnaar….’
Daarnaast zijn ook honderden scholieren, werknemers en vrijwilligers betrokken via de meer dan 100 deelnemende organisaties, waaronder scholen, universiteiten, ziekenhuizen, moskeeën, winkels en bedrijven.

Sorry, the comment form is closed at this time.